آشنایی با معماری و شاهکارهای معماری جهان همیشه یکی از محبوب ترین کارهای یک معمار موفق می باشد و به خاطر اهمیت معماری جهان در دوره کادانی هم یکی از درس های جالب هستش.
استاید درس معماری جهان هم همیشه اهمیت خاصی رو به این درس می دن و به طور کلی بیشتر اساتید این درس واسه دانشجوها پروژه میدن که حداقل کمی با معماری کشورهای دیگه آشنا بشن.
اما این وسط یه سختی که وجود داره اینه که اگه دانشجویی بخواد در مورد یکی از شاهکارهای معماری جهان و یا کشور خاصی تحقیق کنه به مشکل بر می خوره چون مطالب اغلب کتاب ها مثل هم هستش و اساتید هم این چیزا رو زیاد قبول نمی کنن.
به همین خاطر امروز یه پروژه درس معماری جهان رو آماده کردم که به صورت پاورپوینت هستش تا اونهایی که زیاد دنبال پروژه آماده هستن و نمی خوان خودشون رو بدردسر بندازن به راحتی این پروژه رو تحویل اساتید بدن.
مشخصات فایل :
نام پروژه : معماری جهان – شهر رم
حچم : ۲۱مگابایت
نوع فایل : پاور پوینت
توضیحات : در این پروژه بصورت کامل در مورد معابد ، کاخ ها ، معماری و همه مطالبی که معماری شهر رم رو از آغاز تاریخ تا به امروز در بر گرفته توضیح داده شده و هر کدام از بخش های اون همراه با عکس ها نمونه کار می باشد.
آشنایی با معماری معماری اسلامی یکی از درس های معماری هستش که استاید جدا از قسمت های تئوری برای آشنایی بیشتر دانشجویان اونها رو ملزم می دونن که دنبال یه بنای تاریخی برن که و اون رو از نظر بعدهای معماری تجزیه و تحلیل کنن.
آشنایی با بنای عمارت آصف سنندج (خانه کرد)
عمارت آصف که با نام خانه کرد در سنندج معروف است، به عنوان نمادی از هویت فرهنگی اقوام کرد و گنجینه مردمشناسی مردم کرد از با ارزشترین آثار فرهنگی و تاریخی استان کردستان است. عمارت آصف که امروز در برگیرنده بخشی از پروژه فرهنگی خانه کرد، شامل فضاها و غرفههای نمایشی موزهاست، که یکی از قدیمیترین بناهای شهر سنندج محسوب میشود و در خیابان امام خمینی، نزدیک مسجد دارالاحسان قرار دارد. این عمارت توسط «آصف اعظم» (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره صفویه احداث شد.
شکل گیری عمارت آصف به چهار دوره تقسیم میشود که دوره اول آن مربوط به بخش شمالی شامل تالار تشریفات، اتاقها و راهروهای طرفین و قسمتی از فضاهای بخش شرقی مربوط به دوره صفویهاست. دوره دوم شکل گیری عمارت آصف مربوط به نیمه نخست دوره قاجار است، در این دوره ضلعهای شرقی و غربی حیاط بیرونی و حمام عمارت ساخته شدهاست. دوره سوم که شامل احداث فضاهای اندرونی، سردر ورودی نیم هشتی و بازسازی بخش غربی تالار تشریفات میشود مربوط به سالهای ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ هجری شمسی است. دوره چهارم شکل گیری عمارت آصف مربوط به سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ است که شامل مرمت کلیه قسمتهای عمارت، تعویض سنگفرش کف حیاط، ساخت دوباره حیاط مستخدمان به شکل امروزی است.
موزه
«موزه مردمشناسی مناطق کردنشین» یا «خانه کرد»، بزرگترین موزه مردمشناسی مربوط به یک قوم در ایران است. مرحله نخست پروژه خانه کرد که عمارت آصف را به خود اختصاص داده شامل، نگارخانه و حیات ورودی، حمام، غرفههای زندگی شهری، مکتب خانه، قلاب بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکسهای تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد است. مجموعه عمارت آصف که حدود چهار هزار متر مربع عرصه و اعیانی دارد و در زمره خانههای اعیانی مسکونی مورد توجه در معماری مسکن است، در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۲۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدهاست.
عمارت آصف، یکی از قدیمی ترین بناهای موجود در شهر سنندج است که نام خود را از آصف دیوان گرفته است. این عمارت در ضلع شمالی خیابان امام خمینی(ره) سنندج در مجاورت بناهایی چون «دژسنه» قلعه سنندج ، مسجد جامع عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام واقع شده است.
بانی اولیه خانه آصف را خانواده معتمد هاشمی ها می دانند که در دوره صفوی می زیسته اند. بعد ها میرزا رضا وزیر، پدر علی نقی خان معروف به آصف دیوان آن را تملک کرد که براساس مدارک تغییرات اساسی در زمان وی در مجموعه ایجاد شد . نام گذاری این خانه به خانه کُرد (موزه مردم شناسی کردستان) هم به این دلیل است که این عمارت بخشی از مجموعه بزرگ خانه کُرد است که افزون بر عمارت آصف شامل عمارت شیر دیوان ، منزل ارسلان آصفی و منزل شجاع لشکر است.
● معماری عمارت آصف
این مجموعه بزرگ قریب به ۴ هزار متر مربع عرصه و اعیانی دارد و در زمره خانه اعیانی مسکونی مورد توجه در معماری خانه های شهر است. این بنا در کنار سردر و دالان ورودی و اتاق تقسیم آب دارای ۴ حیاط است که عبارتند از حیاط بیرونی (اصلی)، حیاط اندرونی، حیاط مستخدمان و حیاط مطبخ.
● حیاط بیرونی (اصلی)
دارای پلانی مستطیل شکل و یک ایوان است که یادآور معماری سبک اصفهانی است.در داخل حیاط آب نمای بزرگی در مقابل تالار اصلی قرار گرفته و در کنار آن باغچه بزرگی وجود دارد که به ۴ بخش تقسیم شده است. در ضلع شمالی این حیاط، تالار اصلی با ایوان ستون دار چوبی و سرستون های مقرنس کاری شده قرار دارد، تالار اصلی به فرم چهار طاقی است و گنبدی آن را مسقف کرده است.
در ضلع جنوبی فضای گنبد خانه، اروسی پرکاری با طرح مهندسی و گره چینی تعبیه شده که در نوع خود در منطقه غرب کشور کم نظیر است. در پشت گنبد خانه فضای طنبی (طنابی) به شکل مستطیل قرار دارد که با طاق وتویزه (نوعی نقش و نگار) مسقف شده است.در دو طرف فضای تالار اصلی، دو راهرو با سردرهای تودرتو در دو اشکوبه ایجاد شده است.
بخش شرقی آن قدیمی و همزمان با تالار ساخته شد، ولی بخش غربی جدید تر و براساس نقل قول ها و اسناد موجود، دچار حریق شده و در سال های اوایل حکومت پهلوی مانند فضاهای بخش شرقی و با اندکی تفاوت بازسازی شده است. پوشش و سقف فضاهای ضلع شرقی تالار اصلی در قسمت های راهرو و اتاق های طبقه همکف به روش تیرپوش و فضاهای فوقانی به صورت طاق تویزه است.
معماری بخش ضلع غربی حیاط اصلی که احتمال می رود در زمان میرزا رضایی، وزیر میرزا علی نقی آصف به مجموعه الحالق شده با دیگر بخش ها بویژه تالار اصلی ضلع شرقی تفاوت دارد. فضای یاد شده دارای یک ایوان سراسری با ستون های چهار ضلعی است.در پشت این ایوان سراسری، یک تالار با اروسی بسیار و طرح اسلیمی وجود دارد که روی یکی از لنگه های آن تاریخ ۱۳۲۳ نوشته شده است.سقف این بخش با طاق و تویزه و تزئینات گچبری با طرح پرنده و سقف ایوان آن مسطح و قاب بندی شده است.
در دو طرف بخش، دو راهرو قرار دارد که بالای آنها اتاق هایی با استفاده از اروسی هایی است که این فضاها در معماری مسکونی به کشواز معروف است. در کنار راهروهای جنبی دو اتاق وجود دارد که یکی از آنها متصل به حمام است و دیگری متصل به حیاط اندرونی است.در این فضا به جای استفاده از طرح سه دری از یک اروسی چهار لنگه با طرح اسلیمی استفاده شده است . سقف این فضا هم مسطح و به روش تیر پوش و دارای قاب بندی طراحی شده است.
● حیاط اندرونی
در ضلع شمالی عمارت حیاط اندرونی واقع شده که در اوایل دوره پهلوی و براساس معماری بومی منطقه که ایوان ستون دار مشخصه آن است، در سه طبقه ایجاد شده است.فضاها در سه طبقه که شامل زیرزمین و ایوانی با شش ستون چوبی و تزئینات گچبری و سر ستون هایی به شیوه کورنتی ساخته شده است و یک ایوان ستون دار کوچک تر در دو طبقه، با راه پله ای که مقابل ایوان اصلی قرار داده شده است.این بخش سال ۱۳۱۶ به وسیله استاد کاران بومی و چند استاد کار همدانی ساخته شده است.
● حیاط مستخدمها
در ضلع جنوبی مجموعه، در کنار دالان ورودی، حیاطی با فضاهایی که در پیرامون آن وجود داشته قرار دارد که متأسفانه در سه، چهار دهه اخیر تخریب شده است. این گونه پیداست که از بخشی از آن به عنوان زورخانه استفاده می شده است .
در بررسی ساخت و سازهای جدید که در این بخش انجام شده بقایای حوض آب و سازه های معماری به دست آمده است و براساس نقل قول های محل، ساختمانی جدا از عمارت آصف بود. این عمارت مربوط به خانواده اردلان و به نام منزل علی خان سرهنگ معروف بوده است که در سال ۱۳۲۰ ه.ق به حیاط بیرونی مجموعه عمارت آصف الحاق و به صورت میان دروازه، اتاق نگهبانی دربانی و حیاط بیرونی تبدیل شده است. این بخش در خیابان کشی سال های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ تخریب شده و به عنوان حیاط مستخدمان کاربرد داشته است.
● حیاط مطبخ
در کنار حیاط مستخدمان در گوشه ضلع جنوبی عمارت، حیاط کوچک تری قرار دارد که به حیاط مطبخ معروف است. این حیاط مستطیل شکل و دارای آب نمایی سنگی است. فضای مطبخ (آشپزخانه) با طاق و تویزه مسقف شده است. معماری این فضا نشانه هایی از همزمانی با تالار اصلی شمالی مجموعه که مربوط به دوره صفوی است را دارد.
● حمام
یکی ازویژگی های بارز این عمارت، وجود حمامی بسیار زیباست که در جنوب غربی مجموعه واقع شده است. حمام دارای بخش های سردر، راهرو، حمام سرد (سربینه)، حمام گرم، خزینه، تون، منبع آب اضافی و سرویس بهداشتی و خلوتی (رخت کن) است.
از ویژگی های بارز حمام وجود ستون های سنگی حجاری شده که به صورت طنابی شکل در بدنه و مقرنس در سرستون ها تزئین شده است . همچنین تزئینات پرکار آهک بری در همه بخش های حمام از ویژگی های بارز آن است. طرح های متنوع گل و بوته و بویژه طرح های هندسی از تزئینات آهک بری حمام است که به طور کامل مرمت شده است.
● نحوه آبرسانی
آب این مجموعه از یک رشته قنات که از غرب شهر سنندج به وسیله تنبوشه های سفالی و لوله های فلزی جدید جاری است، تأمین می شود. برای تنظیم و تقسیم مناسب آب، فضایی در کنار دالان ورودی ساخته شده که به اتاق تقسیم آب معروف است.
هم اکنون آب نماهای حیاط بیرونی، اندرونی، مطبخ و حیاط مستخدمان فعال است و زیبایی چشمگیری به مجموعه بخشیده است. فاضلاب مجموعه نیز بیش از ۳۰۰ سال سابقه دارد. سقف اتاق تقسیم آب با طاق و تویزه مسقف شده و دارای دو حوض آب است که به ترتیب آب در داخل آنها جریان و تقسیم می شود.
● سردر، هشتی و دالان ورودی مجموعه
سردر ورودی که خانه آصف به فرم « نیم هشتی» در سال های ۱۳ ۱۳۱۲ شمسی ساخته شده است. گویا پیش از ساخت این سردر، کوچه ای تنگ راه ورودی به عمارت بوده و از این رو آن را کوچه باریکه می خواندند.
با ساخت خیابان بخشی از این سردر تخریب و سردر جدید به جای آن ساخته شد. سردر دارای پلان نیم هشتی و متأثر از بناهای شیر دیوان و عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام است. با این تفاوت که انحنای بیشتری در زوایا و اضلاع و حرکت فوق العاده ای در نما با ایجاد ستون نما، طاق نما و حرکت های نیم دایره ای آن دیده می شود. این سردر با نمای آجری زیبا به دست استاد عباس زمانی کردستانی و با همکاری استاد عسکر موسوی کردستانی ساخته و تزئین شده است.
در پشت سردر ورودی و متصل به آن، هشتی مستطیل شکل دیده می شود و در ادامه آن دالانی دراز قرار گرفته که با روش (طاق تیرگم)، دو پوسته، مسقف شده است. در واقع دسترسی به عمارت آصف با عبور از سردر هشتی و دالانی صورت می گیرد.
● تزئینات معماری
گچبری در بیشتر فضاهای درونی و بیرونی از طرح های گل و بوته به صورت بسیار برجسته و رنگی کار شده است. اروسی های مجموعه با دو طرح گره چینی هندسی و اسلیمی ساخته شده اند اروسی با گره چینی هندسی مربوط به دوره صفوی و با طرح اسلیمی مربوط به دوره قاجار و کار استادکاران بومی و محلی کردستان است. از دیگر تزئینات این مجموعه مقرنس کاری در تالار اصلی، حجاری سنگی ستون ها و آهک بری در حمام قابل عنوان است.
متأسفانه از معماران مجموعه، نامی به جای نمانده است ولی در زمینه آجرتراشی و نجاری و آهک بری نام چند استان را می توان عنوان کرد که از جمله آنها استاد عبدالله نجارباشی کردستانی اروسی بزرگ تالار اصلی را مرمت کرده و استاد عباس نجار باشی کردستانی ساخت و یا مرمت دیگر اروسی ها را برعهده داشته است.
● مرمت، احیا و تغییر کاربری
عمارت آصف در سال ۱۳۷۶ از سوی اداره کل میراث فرهنگی وقت تملک و کار مرمت و احیای آن از سال ۱۳۷۸ آغاز شد که هنگام مرمت، دو قطعه مشبک گره چینی در تالار اصلی کشف شد که سبک آنها با آثار گره چینی اروسی اصلی تالار و با نمونه های دوره صفوی قابل مقایسه است و در سال ۸۲ به موزه مردم شناسی یا خانه کرد تغییر کاربری داد. هم اکنون در فضاهای این مجموعه، موزه مردم شناسی به منظور معرفی فرهنگ و آداب و رسوم مردم کرد به نمایش گذاشته شده است.
نام : پروژه معماری اسلامی –عمارت آصف شهر سنندج
تعداد صفحات : ۳۰
نوع فایل : پاورپوینت
حجم: ۹ مگابایت
:: موضوعات مرتبط:
متفرقه ,
,
:: بازدید از این مطلب : 2790
سه بعدی کردن نقشه های معماری یکی از بخش های مهم ارائه طرح های معماری شده و حتی امروزه بیشتر اساتید معماری بجای ماکت از دانشجویان ، سه بعدی رو برای ارئه طرح هاشون پیشنهاد میکنند.
Grass Texture – تکسچر
بهمین دلیل بر آن شدیم از این پس مجموعه فایل های سه بعدی آماده و تسکچر های مکس رو برای شما عزیزان آماده دانلود قرار بدیم.
برای این بار مجموعه ۱۰ تکسچر با کیفیت چمن رو آمده دانلود کردیم
برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید.
:: موضوعات مرتبط:
متفرقه ,
,
:: بازدید از این مطلب : 2779
مـعـمـاری قـبـل از اسـلام معـماری ایرانی را باید بطور صحـیح از اعـماق تاریخ ایـن سرزمـیـن کهـن مـورد بررسی قـرار داد. معـماری ایرانی به شـش قـرن قـبل از میلاد مسیح باز می گـردد، که مـشـخـصات هـر دورهً معـماری را در دوره های مـخـتـلف تاریـخـی شـرح می دهـیـم
: ۱- معـماری دوران ماقـبـل تـاریخ تـا زمان حـکـومت مادها. ۲- معـماری از زمان حکـومت مـادهـا تـا پـایان دوره حـکـومت ساسانیان . در رابـطه با معـماری ایران، بایـد به خـوانـنـدگـان یـادآوری شـود، تـغـیـیـراتی کـه در رابـطه بـا هـنـر پـیـشـیـنـیان ایـران در معـماری داده شـده و نـحـوهً ساخـتمان سازی آن دوران. در سخـنی کـوتاه مـی تـوان به : حکـاکـی بـر روی سـنگ، گچکاری، نقاشی، آجرکاری، آئینه کاری، کاشی کاری، موزائیک کاری و دیـگـر کـارهـای تـزئـیـنی اشـاره کرد. الـبـتـه مـا بایـد استـثـنـاهـایی هـم بـرای ساخـتـمان هـای چـنـد شـکـلی کـه بـرای مـواردی خـاص اسـتـفـاده می شد، قـائـل شـویم. این گـونـاگـونـی بـرآمـده از نـیـازهـای خـاص مـردم در زمـانـهـای مـتـفـاوت بـوده است. هـنـرمـنـدان ایـرانی بـه دنـیـا ثـابـت کـردن کـه تـوانائـی هـای بالایی دارنـد و شـامـل احـتـرام بـسیار، بـخـاطر اثـرهـای تـاریخـی مـنـحـصر بـفـرد فـراوانـی کـه از خـود بـجـای گـذاشـتـه، هـسـتـند.
اتاق نشیمن محبوب ترین بخش یک خانه مسکونی بشمار می آید، محلی که افراد خانواده برای پایان دادن به روز خود و یا یک هفته کاری طولانی آن را برای لذت دور هم بودن و استفاده از برنامه های تلویزیونی انتخاب می کنند.
دکوراسیون اتاق نشیمن
در اغلب موارد و بخصوص در بین ایرانیان نشیمن اصلی ترین صحنه اصلی برای پذیرایی از مهمانان را نیز ایفا می کند ، به همین دلیل نیز تزئین کردن این بخش خانه ضرروی بشمار می رود، دیدن نمونه های موجود بهترین راه حل برای چیدمان و تزئین بهتر این فضا بشمار می آید.
عد از اینکه قرار شد هر هفته مطالعات اقلیمی یکی از استان های کشور را آماده دانلود کنیم برای اینبار مطالعات اقلیمی شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی را برای شما عزیزان آماده دانلود کرده ایم
بیشک معماری اسلامی در مقطع خاصی مدیون معماری ایرانی اسلامی یا بهتر بگوییم معماری شیعه است. اینکه هنرمندان ایرانی به چه اندازه در رونق دین از طریق معماری خاص خویش در ساخت مساجد تاثیر گذارده بودند، چیزی نیست که تنها درکتابهای شیعی یافت شود بلکه امری است بدیهی که در تمامی کتابهای هنری جهان اسلام و حتی غیر اسلامی به آن اشاره شده است.
اغلب کسانی که با مجموعه های ویلایی در ایران سر و کار دارند همیشه اقلیم گرم و مرطوب شمال کشور را برای طراحی و اجرای ویلاهای خود در نظر بگیرند اما با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از مصالح جدید طراحی ویلا در مناطق گرم و خشک و حتی کوهستانی افزایش چشمگیری داشته است.
به این خاطر امروز مجموعه ای را برای شما آماده کرده ایم که در سردترین نقاط کشور نروژ به شکل بسیار زیبایی طراحی و اجرا گردیده است.
ویلای کوهستانی
برای دریافت مجموعه کامل عکس های دکوارسیون داخلی ، نماهای بسیار زیبا و پلان های این مجموعه به ادامه مطلب مراجعه کنید.
:: موضوعات مرتبط:
طراحی ویلا ,
,
:: بازدید از این مطلب : 3211
در دنیای امروز که هر روزه به سرعت زندگی افزوده می شود حل مسائل مربوط حمل و نقل سریع و بی دغدغه را می توان کانون توجه همه اشخاص مرتبط با این سرعت دانست. حال فرودگاهها که نقش اساسی در همه ابعاد حمل و نقل دارند وظایف سنگینی را بر دوش دارند تا بتوانند به بهترین نحوه کالاها و اشخاص را در پرتو حضور هواپیما به مقاصد مورد نظر برساند.
مسافر، فرودگاه و هواپیما هر سه نیازمند یکدیگرند تا بتوانند چرخه ای مطلوب که رسیدن به هدف نهایی یعنی حمل و نقل ایمن و سریع است دست یابند.
جایگاه و نقش حمل و نقل در ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی و اقتصادی در جوامع امروزی بر کسی پوشیده نیست و فرودگاه در کنار مابقی پایانه ها از حساس ترین بازیگر این نقش هستند.
برای دریافت مطالعات ( اصول و مبانی ) طراحی فرودگاه به ادامه مطلب مراجعه کنید.
:: موضوعات مرتبط:
طراحی فرودگاه ,
,
:: بازدید از این مطلب : 2879
حميد سوريان، نماينده وزن 55 کيلوگرم کشتي فرنگي کشورمان با پيروزي در فينال بازيهاي المپيک مقابل بايراموف آذربايجاني نخستين مدال طلا را براي کاروان ايران به ارمغان آورد.
به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس از لندن، در پايان رقابتهاي کشتي فرنگي بازيهاي المپيک 2012 لندن که از ساعت 16:30 امروز به وقت ايران در سالن "اکسل" شهر لندن آغاز شد، حميد سوريان نماينده کشورمان در فينال وزن 55 کيلوگرم با پيروزي مقابل روشن بايراموف، نايب قهرمان المپيک پکن از آذربايجان مدال طلاي المپيک لندن را بر گردن آويخت.
نماينده کشورمان پس از استراحت در دور نخست و پيروزي در دور دوم مقابل ارالييف از قرقيزستان در دور سوم هم از سد پيتر مودوس مجارستاني گذشت و راهي نيمهنهايي شد. وي در اين مرحله هم در 2 تايم و با نتايج (3 بر صفر) و (3 بر صفر) مقابل هاکان نيبلوم، نفر سوم جهاني 2009 از دانمارک به پيروزي رسيد و راهي ديدار نهايي شد.
با حضور سوريان در فينال مدال نقره وي قطعي شد و پس از 40 سال ناکامي کشتي فرنگي در المپيک بار ديگر ايران در اين رشته صاحب مدال المپيک شد.
وي در فينال به مصاف روشن بايراموف، دارنده مدال نقره المپيک پکن و قهرمان 2011 جهان از آذربايجان رفت که در 2 تايم و با نتايج (2 بر صفر) و (يک بر صفر) در اين ديدار به برتري رسيد تا مدال طلاي المپيک را بر گردن بياويزد.
نابغه کشتي فرنگي ايران و دارنده 5 مدال طلاي جهان با مدال طلاي المپيک کلکسيون افتخاراتش را که تنها مدال المپيک را کم داشت کامل کرد.
اين مدال طلا نخستين مدال طلاي تاريخ کشتي فرنگي ايران است. پيش از اين محمد پذيرايي مدال برنز المپيک 1960 رم و محمد عليآبادي آخرين مدال تاريخ ايران را در بازيهاي المپيک در المپيک 1972 مونيخ مدال نقره را براي ايران به ارمغان آورده بود.
:: موضوعات مرتبط:
اخبار المپیک ,
,
:: بازدید از این مطلب : 2091
یک پروژه متره مربوط به یک منزل مسکونی اسکلت فولادی شامل یک فایل پی دی اف 12 صفحه ای و یک نقشه اتوکد در 13 شیت مربوط به دانشگاه رجایی کاشان تهیه شده توسط مهدی زمانی به حجم 535 کیلوبایت.
نويسنده / تهيه كننده: مهدي زماني
استاد : آقاي مهندس نيكوفرد
تاريخ: 1385
دانلود در ادامه مطلب......... :: موضوعات مرتبط:
پروزه متره و برآورد ,
,
:: بازدید از این مطلب : 2651